zondag 9 november 2014

Omslagdoek

In het Hema Breiboek zag ik een leuk en simpel patroon staan voor een omslagdoek. Ik heb het patroon doorgelezen maar me er niet aan gehouden, ik ben eigenlijk gewoon gaan breien. Al is het resultaat wel (bijna) net zoals op het plaatje in het breiboek geworden. Het is een heel makkelijk patroon, zeer geschikt voor de beginnende breier, je hoeft alleen maar een tricotsteek te kunnen breien. 



Benodigdheden:

- Wol. Kleur en dikte naar eigen inzicht. Ik zou alleen niet dikker dan wol voor breinaald 6 nemen. De hoeveelheid wol is afhankelijk van de grootte van de omslagdoek en de dikte van de wol. Voor deze doek heb ik ongeveer vier bollen gebruikt. 
- Breinaalden passend bij de wol.
- Schaar.
- Haaknaald.
Technieken:
- Tricotsteek. Eerste pen rechtbreien (goede kant van het werk), tweede pen averechts breien.
- Meerderen.
- Afhechten.
- Franjes aanzetten.

Werkwijze:
- Zet vier steken op. Brei twee pennen (1e pen rechts, 2e pen averechts).
- 3e pen: brei 1 steek, meerder 1 steek, brei twee steken, meerder 1 steek, brei laatste steek (recht breien). In totaal zijn er nu zes steken.
- 4e pen averechts breien.
-5 e pen: brei 1 steek, meerder 1 steek, brei vier steken, meerder 1 steek, brei 1 laatste steek (recht breien). In totaal zijn er nu acht steken.
- 6e pen averechts. Enzovoorts tot je de gewenste breedte en lengte hebt bereikt.
Op elke pen die je recht breidt (de goede kant van het werk) meerder je dus twee steken, een aan het begin van de pen (na de eerste steek) en een aan het einde (voor de laatste steek). Dan brei je averechts terug. Je hebt altijd een even aantal steken, zo kan je je werk controleren.

Als je vindt dat je omslagdoek groot genoeg is dan laat je om de zoveel steken een steek vallen (schrik niet, dit geeft echt een heel gaaf effect). Voor deze omslag doek heb ik elke zesde steek laten vallen. Dit doe je op een pen die je recht breidt. De averechtse pen terug kan je dan losjes afhechten.


Je doek is dan nog niet klaar. Als je een steek laat vallen komt er een gat in je werk, die kan je helemaal tot onder 'los' trekken (schrik ook hier niet van want het gaat echt goed). Het zier zo uit zoals op deze foto hiernaast.
Na het loshalen van de steken die je hebt laten vallen kan je je doek nog even oppersen. Bij mij was dat echt nodig omdat de zijkanten helemaal omkrulden. Ik heb het niet op de officiele manier gedaan, ik heb mijn breiwerk lichtjes gestreken met een natte doek tussen het strijkijzer en het breiwerk. Werkt net zo goed, alleen niet te hard drukken met je strijkijzer en je strijkijzer ook niet te warm zetten.

Als laatste moeten de franjes nog aangezet worden. Ook dat is super makkelijk. Ik heb voor elke pluk drie lange draden gebruikt, dus uiteindelijk krijg je dan zes draadjes in elke franje.

Als je erg van breien houdt en elke dag of avond een stukje kan doen heb je binnen twee weken deze heerlijke omslag doek af. Ruim op tijd voor de koude dagen!
Veel brei-plezier!


8 opmerkingen:

  1. Prachtige omslagdoek! Ben er heel blij mee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou graag weten hoeveel steken er uiteindelijk op je naald staan.

      Verwijderen
    2. Uiteindelijk had ik tussen de 175 en 200 steken op mijn naald. Het past op een gewone breinaald :)

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mag ik vragen hoe breed de shawl uiteindelijk geworden is?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fantastische sjaal!!! Bedankt dat je het patroon hebt gedeeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor het delen. Ik zocht een puntsjaal met "gaatjes" voor een luchtig effect maar dit gaat 'm worden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je zegt ik had tussen de 175 en 200 steken op mijn naald?
    Maar het is toch een even getal.
    Hoe doe je dat als je met een nieuwe bol moet beginnen,gewoon 2 draden tegelijk breien en hoe gaat dat dan met die steken laten vallen?
    Hoe kom je precies zo uit dat je netjes naast de punt uitkomt?

    BeantwoordenVerwijderen